Tips för att träna motoriken hos småbarn

Motoriken hos småbarn kan vara svårt ibland att komma underfund med. Man vill lära bebisen så mycket som möjligt, men samtidigt vill man inte överanstränga och överarbeta. Men såklart finns det tips på hur man kan träna motoriken på sin bebis, och här kommer några av dem!

 

Två typer av motorik:

Först är det värt att nämna de två olika typerna av motorik som alla lär sig medan vi växer upp. Grovmotorik är de grövsta och enklaste rörelserna barn lär sig först, som till exempel åla, krypa eller rulla runt. Sen finns det finmotorik som handlar om de små rörelserna barn lär sig i efterhand när han/hon fått kläm på de grova rörelserna, som till exempel att medvetet gripa tag i saker eller knyta sina egna skosnören. 

 

Hur kan man ge stöd? 

Ett bra knep för att ta reda på vilka delar av motoriken ditt barn kan behöva hjälp med är helt enkelt att observera barnet under dagliga aktiviteter eller bara under dagens gång. När du observerat vilka färdigheter eller vilken del av motoriken som inte helt sitter, som barnet kan behöva hjälp med, så blir det lättare att söka online för hjälp inom ditt precisa område. 

 

Det är sedan viktigt att tänka på att ge beröm när barnet utför övningar rätt, så att han/hon förstår vad som är rätt, och då är det även viktigt att inte skälla om barnet gör fel. Visa hur aktiviteten ska göras och hjälp till så att barnet tillslut får till det, men kom ihåg att inte stoppa barnet mitt i övningen för att rätta till felen. Det är viktigt att barnet får göra fel och lära sig av sina misstag också. 

Mer att läsa  Hur ska jag äta under och efter min graviditet?

 

Barnets rörelseförmåga: 

Det är lätt att jämföra sitt barns rörelseförmåga med ett syskons eller andra barns förmågor, men det är extremt viktigt att komma ihåg att alla barn utvecklas i olika takt och på olika sätt. Först utvecklas rörelseförmågan i barnets ansikte samt nacke, därefter brukar armarna komma in, följt av överkroppen och benen. 

 

30 minuter på magen – bästa träningen:

Till en början, när bebisen är under 1 år, rekommenderas det att bebisen ligger cirka 30 minuter om dagen på mage. Dessa 30 minuter behöver inte alla ske på samma gång, utan borde faktiskt vara utspridda över dagen. 

 

När bebisen ligger på mage tränar han/hon på att lyfta på huvudet och en del av överkroppen, vilket är väldigt bra träning för de kommande delarna av utvecklingen så som att åla, krypa eller till och med att rulla. För att öva på detta rekommenderar WHO (World Health Organization) att du som förälder lutar dig tillbaka och har bebisen på magen/bröstet där ni tittar upp/ner på varandra och kommunicerar med ljud och läten. Du kan alltid prata vanligt med bebisen, det viktiga är att hålla bebisens uppmärksamhet så han/hon tittar på dig.  

 

Andra tips:

När barnet blir lite äldre och ska börja lära sig att stå och gå är det bästa sättet att hjälpa att låta barnet ta det i sin egen takt. Låt barnet hålla i möbler, ditt ben eller din hand när du sitter ner och låt sedan resten komma naturligt. Att tvinga barnet att stå eller gå är inte lönt då man inte kan stressa fram rörelse färdigheter. 

Mer att läsa  Bra att ha hemma när du kommer hem från förlossningen

 

Det viktigaste är att motivera, stimulera samt utmana. (utan att vara påtryckande) Med motivation kommer barnet tycka det är kul att lära sig nya rörelse färdigheter och faktiskt vilja lära sig nya aktiviteter, vilket kommer pusha honom/henne att alltid utvecklas framåt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.